Wikia

Arotzl

Afbeelding van een arotzl (1884)

De arotzl is een mythisch wezen uit Jamann. Het monster zou solitair hoog in de bergen leven en enkel bij vollemaan tot in het dal komen om kinderen te ontvoeren en in zijn hol te verslinden. Het beest zou de kop van een wolf en het lichaam van een hert hebben. Tot in de jaren '60 van de vorige eeuw geloofden nog veel mensen in de arotzl, voornamelijk mensen die hoog in het Brudergebergte en in het Werzelgebergte leefden. De arotzl zou een angstaanjagend gehuil en gegrom voortbrengen. In de bergen is dit gehuil dan ook echt hoorbaar, maar, wat de mensen vroeger nog niet wisten, is dat het telkens gewone wolven zijn die huilen.

Een echte arotzl in Fynnzhausen.

Rond 1884 werd de grensstreek van het Rafynnse rijk en het Groot-Nirrerijk geteisterd door een reeks verontrustende verdwijningen van kinderen. Deze kinderen werden later half verteerd teruggevonden in de bergen. Men dacht toen dat dit het werk was van een arotzl, dat kon bijna niet anders. In de nationale pers werd zelfs gewaarschuwd voor een vreeslijck beest, waarschijnlijck een arøtzl, dat geen kind'ren gespaard laat.

Er is echter nooit bewijs geleverd van het bestaan van zo'n arotzl. Waarschijnlijk ging het hier om een dolle wolf.

Verklaring van de mythe

Wetenschappers denken dat de mythe rond de arotzl vele honderden jaren geleden onstaan is uit angst voor wolven en herten, die in die tijd een plaag waren in Jamann en er niet voor terugschrokken mensen te spiesen. Door middel van een mythe kregen de mensen uit die tijd de indruk alles onder controle te hebben, omdat ze exact wisten wat er gaande was.

Around Wikia's network

Random Wiki