Wikia

Dik mannus.jpg

Dik Mannus (1761-1849) was een inwoner van Horigheim die in een plaggenhutje woonde in de heuvels van het Hillebos. Hij was een vriendelijke jongeman totdat een kwade heks hem in 1783 in haar bezit nam en van Mannus een houthak machine maakte: hij meende in iedere Hillebosche boom een dolle struikrover te zien en zag zich genoodzaakt hen allemaal om te hakken, wat bijna ook lukte. Uiteindelijk bracht een kus van zijn beeldschone verloofde Annika Lucretia (1765-1852) haar geliefde Dik weer uit zijn trance, maar vanwege zijn woeste houthakkerij ogen de heuvels anno 2010 nog altijd nogal kaal. Dat komt omdat Mannus nogal grondig te werk ging, en gedurende zeker twee maanden vele bomen met wortel en tak vernietigde. Deze bomen waren van een nogal traag groeiend soort.

Dik Mannus en Annika trouwden in 1784 en zij hadden twee zonen, Mart (1785-1862) en Hidde Mannus (1789-1873). Dik Mannus begon een succesvol houtverwerkingsbedrijf en het werd een familiebedrijf dat later "Mannus & zn." zou heten en nog altijd bestaat. Alle leden van de familie Mannus leefden erg lang en werden erg oud.

Around Wikia's network

Random Wiki