Wikia

Do.jpg

Dolor Servir in 1934

Dolor Gustaf Servir (Örensberg, 12 september 1892, Arce, ? Januari 1946) was een dictator en leider van de fascistische partij TFP.

Jeugd Edit

Over Servir's jeugd is niet veel gekend. Hij groeide op in een stad in het noorden van Thyssalonië. Zijn vader was een drankverslaafde die overleed toen Servir acht was. Zijn moeder voedde Servir verder alleen op tot ze zelf stierf in 1911.

Begincarrière- hervormingen bij de TNAP Edit

Toen zijn moeder stierf, zwierf de jonge Servir een tijdje rond in de achterbuurten van Örensberg. De Tweede Thyssalonische oorlog voorkwam dat hij in de criminaliteit belandde. Toen deze oorlog uitbrak, ging Servir met grote zin aan het front gaan vechten. Na twee jaar werd hij echter zwaargewond afgevoerd met granaatscherven in zijn been. Hij ontving het ridderkruis in de orde van Tyrranus voor zijn dappere optreden. Na de oorlog sloot hij zich aan bij de TNAP, de Thyssalonische Nationalistische Arbeiderspartij. Met dank aan zijn grote charisma wist hij zich al snel in de partijtop op te werken. Na drie jaar werd hij reeds voorzitter van de partij. Hij hervormde deze grondig en doopte de partij om tot TFP, thyssalonische Fascistische Partij. Hij ronselde nieuwe leden, vooral onder de oorlogsveteranen. Hij wakkerde wraakgevoelens aan bij de nieuwe leden, vooral tegenover de Nirrianen ('de schuldigen in de oorlog') en de Safluïden (dat verdorven tweederangsvolk), die hij de schuld gaf van de toen al verslechterde economische toestand in Thyssalonië. De TFP werd steeds invloedrijker, en tegen 1931 was de TFP de eerste partij van het land.

De crisis van de jaren '30 en de derde Thyssalonische oorlog Edit

Begin de jaren '30 veroorzaakte een bankencrash een grote crisis in Jamann. Vooral Thyssalonië werd hard getroffen. Dankzij zijn charisma en mooie praatjes slaagde Servir erin het volk voor zich te winnen. Hij werd met een absolute meerderheid democratisch verkozen tot premier van Thyssalonië, waarna hij de oppositie onderdrukte en de koning afzette. Vervolgens zocht hij toenadering tot Jeromsen om een nieuwe oorlog te beginnen (zie Derde Thyssalonische oorlog). Tegen het begin van de oorlog in 1939 had Servir al bijna de gehele Safluïdische bevolking in Thyssalonië uitgemoord. Gesteund door Jeroms dictator Gerald Queryl viel hij Theunaca binnen. Hier begon hij ook de Theunacaanse Safluïden om te brengen. Binnen twee jaar stond zuid-oost Jamann in lichterlaaie. Servir en zijn veldmaarschalk Fudyor Lapis voerden een waar schrikbewind in de veroverde gebieden. Wanneer de oorlog rond 1943 zijn kantelpunt bereikte en de fascisten aan roteren verloren, bleef Servir volharden dat het uitverkoren volk van de Thyssaloniërs zou overwinnen.

Dood Edit

Eind 1945 capituleerde Thyssalonië onder leiding van Lapis. Servir en enkele vertrouwelingen echter weigerden zich over te geven en verschansten zich in het voormalig koninklijk paleis in Arce. De geallieerden echter zetten een hoge prijs op Servir's hoofd. Hierdoor voelde Servir zich zelfs niet meer veilig voor zijn eigen mannen. In januari 1946 schoot hij zichzelf door het hoofd.

Nagedachtenis Edit

Het is sinds 1952 bij wet verboden het graf van Servir in Örensberg te groeten. Ook is het verboden de fascistische partij aan te hangen. Thyssalonië heeft de jaren na de oorlog getracht alle sporen van het fascistische regime uit te wissen.

Around Wikia's network

Random Wiki