Wikia

Eerkerk is een groot dorp in de provincie Havelingen in Eridem wat naast de rivier de Lob ligt. Het telt ongeveer 4500 inwoners.

GeschiedenisEdit

E C Giusy.jpg

Edward Cornelis Giusy

Eerkerk werd op 3 april 1812 gesticht door Edward Cornelis Giusy(1770-1854), een rijke landeigenaar uit Genoria. Onder leiding van Giusy werden er goede wegen gebouwd, stevige huizen en een sterke muur om het dorp. Het is dan ook één van de veiligste dorpen van Eridem.

Toen Giusy in 1811 in Eridem aankwam werd hij gelijk verliefd op het hooggelegen landje. Helaas werd zijn vader ziek en stierf op 12 mei 1812 waardoor hij terug moest naar zijn eigen land. Maar Giusy was slim, en liet een goede vriend genaamd Aegeus Barentsz. een jaar lang Eerkerk regeren.

In 1837 werd Eridem getroffen door een rattenplaag, waardoor de hele oogst mislukte.

TechnologieEdit

Met onder andere de stoommachines en magneetzweefmachines is Eerkerk een technologisch geavanceerd dorp. De meeste mensen verplaatsen zich tegenwoordig op onder meer zweefmobielen en stoomborden. Tot 1850 kwamen er nog voertuigen voor die op fossiele brandstoffen werkten, maar deze zijn inmiddels verboden.

Ook staat Eerkerk bekend om zijn verlichting. De gaslampen die in dit dorp worden gebruikt zijn aangesloten op een grote leiding die naar de gasfabriek in Zeuhen gaat, waardoor het gas wat deze produceert, Cyrillu, via een aantal kleppen en sluizen meteen in de gaslampen terecht komt.

Gerelateerde artikelenEdit

Gaslamp

Stoombord

Around Wikia's network

Random Wiki