Wikia

Hoog-Jansveld is een redelijk groot kanton in Waaiendland, met veel bergen, heuvels en hoge vlaktes. Het heeft ongeveer een half miljoen inwoners, met als grootste stad Gierendam, met 150.000 inwoners, en als hoofdstad Viltmanshoek, met ongeveer 2000 inwoners.

KlimaatEdit

In het Hoog-Jansveld is het klimaat erg verschillend. Echter, door de storm-en-regen regels van Waaiendland zit er altijd wel iets van regen of harde wind in. In de zomer is het vaak iets van motregen met een zacht briesje, de herfst vaak storm, de winter hagel, sneeuw of harde regenval, en de lente is ongeveer gelijk aan de zomer.

Politiek in Hoog-JansveldEdit

Zie ook: Politiek in Waaiendland

Hoog-Jansveld heeft, zoals alle andere kantons in Waaiendland, een aparte politieke kamer. Dit bestaat altijd uit één kamer, waar 75 zetels over de partijen verdeeld worden. Hier is geen parlement of een eerste kamer. Wel is de lijsttrekker van de grootste partij de voorzitter van de kamer. Er zijn in Hoog-Jansveld de 6 landelijke partijen, en nog 3 partijen die alleen aan kantonpolitiek doen.
Iedere 2 jaar zijn hiervoor verkiezingen, maar als de kamer zijn werk niet goed kan doen, mag de voorzitter van de kamer, het ontslag van de kamer indienen. Hierna komen nieuwe verkiezingen, waarbij iedereen die in de kamer zich mag aanmelden om in de kamer te komen. De lijsttrekkers geven hun een nummer, in de volgorde dat zij zetels krijgen.

De verkiezingen vinden zich altijd op 4 en 5 Juli plaats op de oneven jaren.

Uitslagen 2009:

  • %44 van de stemmen ging naar 'Liberale partij voor Volk&Vrijheid' (LPV&V)
  • %28 Ging naar de 'Socialistische partij voor Vrede&Vriendschap' (SPV&V)
  • %10 naar 'Middenweg' (M)
  • %8 naar 'De Groene Partij' (DGP)
  • %4 naar 'Partij van het Werk' (PvhW)
  • %2 naar 'Partij voor Politie en Strijdmacht' (PvPS)
  • %1 naar 'Partij voor Copyright en Octrooirecht' (PVCO)
  • %1 naar 'Partij van Complete Anarchie' (PvCA)
  • %1 naar 'Partij van de Katholieke Godsdienst' (PvdKG)

RelegieEdit

Hoog-Jansveld heeft geen staatsrelegie, en heeft godsdienstvrijheid. Heel veel kerken, tempels of moskeeën etc. zul je niet tegenkomen, omdat het merendeel (70%) geen geloof heeft. Qua kerken/moskeeën/tempels etc. Zul je vooral katholieke en protestante kerken tegenkomen, omdat 15% chistenlijk is.

Verder is 5% Boeddhist, 4% Moslim, 3% Jood en 2 % heeft een ander geloof.

Around Wikia's network

Random Wiki