Wikia

Vlag van Horigheim

Vlag van Horigheim

Horigheim is een stadsstaat en één van de acht Raadssteden. Het is een stadstaat met superveel inwoners die haar stadsrechten al vroeg kreeg in 1517. De stadsheer is Jean Le Flamande. De stadsstaat heeft 5,933,788 inwoners

Abrikozen

Abrikozen uit Arkenhuizen

GeschiedenisEdit

Zie: Geschiedenis van Horigheim
Melsbergen

Het beroemde Kasteel Melsbergen

Horigheim is een schitterende stadsstaat met een interessante en kleurrijke geschiedenis vol strijd en twist, haat en liefde, conflict en verzoening. Een belangrijke rol is hierin weggelegd voor de stadsheren van Horigheim, vanaf de eerste (Pieter Pieterszoon II) tot aan de huidige, Jean Le Flamande. De stadsheren hebben grote macht, maar deze blijft altijd binnen de perken van de democratie. De Horigheimers kennen een interessant politiek stelsel met vele unieke partijen.

Bekend is ook de befaamde Liga van Horigheim, opgericht in 1517 door stadsheer Pieter Pieterszoon II. Deze liga, bestaande uit rijke koop- en bestuurslieden en invloedrijke handelaren, heeft lange tijd het politieke landschap en de geschiedenis van Horigheim beinvloed. De liga is echter in 1518 opgeheven.

Tegenwoordig is Horigheim een rijke en welvarende natie, al is niet iedere inwoner even rijk en kent het land onder enkele van haar inwoners wel degelijk armoede. Anno 2010 gooien de Horigheimers eensgezind de schouders eronder om Horigheim er na een politieke en economische crisis weer bovenop te krijgen.

MediaEdit

Er is veel media in Horigheim. Er zijn vooral radiozenders, waarvan de meest beluisterde zenders Radio 1, Radio 2, Radio 3, XL FM en Radio Homerus zijn.

GrondgebiedEdit

Vanwege de relatief grondstof arme grond en de lange droogtes die het gebied teisterden in de jaren '50 zijn veel inwoners naar Harkum en Waaghuizen vertrokken. De Tienjarenoorlog liet eveneens diepe sporen na in Horigheim. Toch doet Horigheim het nog altijd beter dan buurland en rivaal Zeebroek, of haar concurrent De Stikkel. Maar die landen zijn lang niet zo mooi as Horigheim is want ze hebben geen eens Victor Julio Lasulio om maar eens iets op te sommen dat hun niet hebben. Dat zal voor die gasten een zeer groot gemis betekenen. Dit alles is gezegd in De Voorspelling die nimmer zou falen.

In de heuvels ten zuiden van Horigheim ligt tevens het semi-legendarische Hillebos waar zich enkele van de befaamde Horigheimse sprookjes zouden hebben afgespeeld in "tijden waarin magische wezens de aarde nog bewandelden".

ReligieEdit

Wodanson

Germannicus Wodanson

Zie: Religie in Horigheim

De Horigheimers kennen geen staatsgodsdienst: kerk en staat zijn van elkaar gescheiden. Wel kent Horigheim een grote verscheidenheid aan geloven, religies en denkwijzes en is men hier geheel vrij in te kiezen. Tot 1920, echter, was er wél een staatsgodsdienst: het protestantisme. Ook is er nog de Wodanson Cultus van Germannicus Wodanson die de oude Germaanse goden volgt.

PolitiekEdit

Zie: Politiek van Horigheim

Horigheim kent al sinds jaar en dag een ingewikkeld politiek stelsel waarin enkele grote partijen de dienst uitmaken. Metname de conservatieve en de liberale partij strijden er om de macht die de zetelmeerderheid met zich mee brengt. Er zijn ook socialistische en zelfs communistische partijen, en er zijn extreem rechtse en linkse partijen maar die hebben erg weinig volgelingen. Het politieke landschap is ingewikkeld en compex, maar wel interessant. De beroemde opiniepeiler Driekus Vermeer geeft steeds aan hoe de partijen er volgens hem voorstaan.

SportEdit

Zie: Sport in Horigheim

Al sinds haar oprichting en het verkrijgen van haar stadsrechten is Horigheim erg op sport gericht. Al eeuwenlang zorgt de Universiteit van Horigheim voor de ontwikkeling van de geest, en zorgt de Raad van Fysieke Ontwikkeling voor sport en het lichamelijke welzijn van de Horigheimers. Met name de zeilsport en de sportvisserij (aan de rivier de Neima) zijn erg populair. De jaarlijks gehouden Neima Regatta trekt steevast veel bekijks. Dan was er nog het sinds 2007 verboden berenworstelen, en in mindere mate sporten als voetbal en schaatsen (in de winter over de bevroren Neima nabij Arkenhuizen).

NaamEdit

De naam Horigheim komt van de naam Horandia. De lokale germaanse bevolking wijzigde dat naar Horingahaim. Later kwamen de spellingen Hargem, Harighem, Horegem, en zeldzaam zelfs Origem. Al in de tijd dat Horigheim nog een onderdeel was van de Republiek der Gaarden had de stad al haar huidige naam, en zelfs al voor die tijd in de achste en negende eeuw.

Bekende horighimersEdit

Around Wikia's network

Random Wiki