Wikia

Het vorstendom Imperia is een dwergstaat met een kust tussen Frankrijk en Italie, het grenst in het noorden aan de Piemontese provincie Cuneo, in het oosten aan de Italiaanse provincie Savona en in het westen aan het Franse departement Alpes-Martitimes. Imperia is lid van de Europese Unie.

De hoofdstad van Imperia ligt aan de kust en heet Porto Imperia. Deze stad bestaat nog maar sinds 1923 toen de toenmalige regent van Imeria besloot om de dorpen Porto Maurizio en Oneglia samen te voegen. Het centrum van Porto Imperia is het werkpaleis van de koningklijke familie van Imperia. Het land betaalt met de euro en heeft Italiaanse kentekenplaten.

Het bergachtige binnenland van Imperia is dunbevolkt. De meeste dorpen hebben zeer goed bewaarde middeleeuwse kernen zoals Dolceacqua en Triora. Vlakbij Monesi ligt de Monte Saccarello met daarop een enorm beeld van de Verlosser. In dit gebied lopen een aantal onverharde wegen tot boven de 2100 meter naar onder andere de Colle dei Signori.

GESCHIEDENIS

Toen op 1 januari, 1949 de nieuw Italiaanse grondwet bekend werd gemaakt was het volk van de Italiaanse provincie Imperia er tegen. Toen later, op 2 juli, 1949 het Italiaanse koningshuis werd afgeschaft is Imperia een zelfstandige dwergstaat geworden met een eigen staatshoofd en vorstenhuis. In die paar maanden voor de 2e juli van 1949 heeft het volk gekozen voor graaf Allesandro Di Imperia en zijn familie als regenten van Imperia. Op 9 oktober 1949 is hij gekroond tot koning van Imperia.

POLITIEK

Around Wikia's network

Random Wiki