Wikia

De Liga van Horigheim is een belangrijke liga in de rijke en oude historie van de machtige stadsstaat Horigheim. De liga werd in 15?? opgericht door Pieter Pieterszoon II, de stadsheer van Horigheim en een belangrijk en invloedrijk personage uit de Horigheimer geschiedenis.

De liga bestond uit rijke koop- en bestuurslieden, handelaren en edellieden. Het werd opgericht in de grote ontvangstzaal van de Universiteit van Horigheim, gelegen in het centrum van de hoofdstad.

De liga bestond uit Pieter Pieterszoon II, Carolus van den Hooven tot den Broucke, Johan Evertsz Eynewaert, Theo Buyaert, Maximus Kleegermann, Nathaël Huyspoort, Thonus Schinnaert, Jean Blankaert Ubach, Sterkman Gunnar Hasewinckel, Berthus Haelen van Dyck van Arckenhuysen ten Broucke, Johan Tinnov Schwarzenbach en Carel Schuerdeman. Het ligakwartier lag aan de Bessijnenstraat (vlakbij de Schoorvaart). Pieter Pieterzoon II koos deze locatie omdat zin vader Pieter Pieterszoon I hier van 1487 tot 1500 woonde. Daarnaast kon de Liga zo makkelijker naar een andere stad. De ligaleden Carolus van den Hooven tot den Broucke en Thonus Schinnaert inden de belasting voor het volk.

Belangrijk waren ook de Horigheimer Gardisten, die meehielpen de orde te bewaren, Ligaleden te beschermen en hard op te treden tegen wanbetalers bij het innen van de belastinggelden.

Around Wikia's network

Random Wiki