Wikia

De Mantrussir Manuscripten zijn oude geschriften die uit het jaar 728 dateren. Ze zijn de oudste geschreven bronnen uit de eeuwenoude taal der Horigheimers, het Horigheims.

In 1839 werden deze geschriften in de bergen gevonden door de onderzoeker en Horigheimer taalpurist Nero Heesterlaan. Heesterlaan ontdekte dat deze geschriften afkomstig waren van ene Elana Mantrussir, de dochter van een viking en een prinses uit het storminger rijk die leefde in wat nu Horigheim is, één der grootste en bekendste Raadssteden.

De manuscripten waren zwaar beschadigd toen Nero Heesterlaan hen vond, verstopt onder de leren borstrok van een skelet in een eeuwenoude grot. Stoffig, vermold en met brandvlekken bedekt kon Nero slechts de helft lezen: de rest was onleesbaar, maar duidelijk was dat de manuscripten Horigheimerse woorden bevatten. De taal bleek hiermee ouder te zijn dan verwacht; voorheen dacht men dat de taal pas ontstond rond 950.

Aangezien de manuscripten werden aangetroffen in de Huekk-Bergen nabij De Stikkel gaat men er tegenwoordig van uit de de dode man die de manuscripten droeg een Horigheimer boodschapper was, een koningklijke koerier. Waarschijnlijk is hij door Metrusiers overvallen en gedood: het ijs bewaarde vervolgens het lichaam en de teksten.

Around Wikia's network

Random Wiki