Wikia

Franz Wilhelm Ludwig Josef Von Nirrenburg (Achen, 12 september 1838, aldaar, 13 juli 1924) was als Nicolaas VI groothertog van het Groot-Nirrerijk van 1859 tot aan zijn dood.

Levensloop Edit

jeugd Edit

De jonge Franz werd geboren als zoon van de toenmalige kroonprins Franz Dietrich en zijn gemalin Katharina di Domicanticliani e Pisete in het Achense buitenverblijf van zijn ouders. Hier zou hij trouwens zijn hele kindertijd doorbrengen, en in zijn latere leven regelmatig zijn vakanties doorbrengen. Al vanaf zijn zesde levensjaar kreeg Franz een stoïcijnse opvoeding. Dit hardde hem in die mate, dat zijn latere kinderen, waaronder Marcus II, zouden zeggen schrik gehad te hebben van hun vader. Gedurende zijn hele schoolcarrière kreeg de latere groothertog privéles.

latere privéleven Edit

Op negentienjarige leeftijd huwt Franz met Laurentina di Capra. Zij zouden samen meer dan 60 jaar getrouwd zijn. In 1859 wordt hij na de plotse dood van zijn vader gekroond tot groothertog, en neemt hij de titel Nicolaas VI aan. Met zijn vrouw kreeg de jonge Nicolaas drie kinderen, de latere groothertog Marcus II, Ferdinand, de latere hertog van Thushavn, en Emalia-Luna, een dochter. Deze laatste zou later doorgaat vader verstoten worden, nadat ze reeds op vijftienjarige leeftijd een relatie aanging met een veertig jaar oudere boer uit Tsernach. Nicolaas heeft verder nooit meer over zijn dochter willen zeggen. Voor zijn twee zoons was hij gedurende zijn hele leven zeer streng.

werk als groothertog Edit

Nicolaas VI wordt gezien als de laatste groothertog uit het tijdperk van de absolute vorsten. Na de Tweede Thyssalonische oorlog werden de onaantastbaarheid en de voorrechten van de vorsten in Jamann grondig herzien, maar tijdens het grootste deel van zijn regeerperiode zou Nicolaas VI nog een zeer grote invloed hebben op de politiek in zijn rijk. Het was deze groothertog die aanstuurde op een oorlog met het op economisch vlak steeds meer overrompelende Thyssalonië, iets wat op groot gejuich onthaald werd en later resulteerde in de eerste Thyssalonische oorlog. Nadat door het winnen van deze oorlog de Nirriaanse autonomie op zee een feit werd, werd de groothertog alleen maar populairder onder het volk. De tweede Thyssalonische oorlog echter werd veel minder zelfverzekerd goedgekeurd door de vorst, die zich echter verplicht zag opnieuw ten strijde te trekken. Na deze oorlog werd de macht van de groothertog als absolute monarch in vraag gesteld, en verloor Nicolaas VI een groot deel van zijn invloed.

doodEdit

Gedurende de laatste jaren van zijn leven verbleef Nicolaas VI met zijn gemalin voornamelijk op hun familie-eigendommen in Achen. Hier stierf hij ook in 1924. Zijn zoon Marcus II volgde hem op in de, nu nog bijna uitsluitend ceremoniële functie van groothertog.

Around Wikia's network

Random Wiki