Wikia

Pieter Pieterszoon II.jpg

Pieterszoon II kort voor zijn overlijden in 1519

Pieter Pieterszoon II (1476-1529) richtte in 1517 de Liga van Horigheim op die bestond uit enkele van de meest vooraanstaande Horigheimer handelaren en koop- en bestuurslieden. Hij was de eerste stadsheer van een onafhankelijk Horigheim. Hij was de zoon van Pieter Pieterszoon I, een belangrijke adellijke dienaar van de Kapitein van Staat die nog diende toen Horigheim nog onderdeel was van de Republiek der Gaarden Pieterszoon II wordt als Vader des Vaderlands erkend.

LevensloopEdit

De stadsheer werd in een adelijke familie geboren. Hij was zijn vaders derde zoon uit diens tweede huwelijk; zijn vader was 51 toen Pieter werd geboren en zijn moeder was 19; beiden stierven zij voor Pieters tiende levensjaar waarna Pieter de familiezaken regelde. Toen zijn vader stierf bleek die het familiefortuin erdoorheen gejaagd hebben door te gokken, te drinken en dure sieraden en juwelen cadeau te doen aan zijn talrijke maîtresses. Pieter moest toen werken voor de kost en werkte tot zijn negentiende jaar als havenarbeider waar hij een paar forse kolenschoppen en een ijzeren handdruk aan overhield, alsmede een grondige kennis van de scheepvaart en een goede omgang met het gepeupel. Vervolgens maakte hij zijn fortuin als handelaar overzee.

BestuurEdit

Vlag van Horigheim.png

De vlag van Horigheim

Pieterszoon II was een rijk man die door het volk dat bestuurde op handen werd gedragen: ze waren allemaal dol op hun leider, die een wijs en verstandig man was die welvaart bracht voor zijn land. Nogal klein van stuk als hij was, werd "Pietertje Koopal" zijn bijnaam. Hij was verantwoordelijk voor een grote bloei van de economie van Horigheim en hij was tevens verantwoordelijk voor het ontnemen van veel macht aan de adel die veel zaken voorheen had gedomineerd. Pietertje was een pientere man die erg goed met mensen om kon gaan en altijd precies wist wat zij bedoelden doordat hij enorm goed was in het lezen van gelaatsuitdrukkingen en lichaamstaal. De stadsheer stond bekend als een man die onmogelijk voor het lapje te houden was. Een oom die navigator was had Pieter leren tekenen met grote precisie en hij was ook fijngevoelig voor kunst. Hij ontwierp de Vlag van Horigheim.

OverlijdenEdit

In 1529 stierf Pieter Pieterszoon op de leeftijd van 53 jaar, aan malaria toen hij op een handelsreis in Oost-India was. Hij werd al in 1518 als stadsheer opgevolgd door Petrus Haegenmaeker en de stadsheer daarna, Frans Johanneszoon, was een goede stadsheer die persoonlijke banden had met Pieterszoon IIl; hij was met een kleindochter van hem gehuwd en had een kleinzoon van Pieter Pieterszoon tot zijn opvolger gemaakt. De stadsheer was driemaal getrouwd en achttien van zijn kinderen bereikten de volwassen leeftijd, zeven zonen en elf dochters. Als kundige handelaren en kooplieden waren ze van groot belang voor de staat. De Horigheimers hebben nooit helemaal begrepen waarom Pieterszoon de Tweede was afgetreden in 1518; hij had het in zijn memoires willen uitleggen maar stierf voor hij ze kon voltooien.

Around Wikia's network

Random Wiki