Wikia

Radewijk is de belangrijkste plaats van Oost-Storminge. Radewijk dankt haar naam aan "Het Rad van Fortuin" wat er vroeger altijd op de maandelijkse kermis stond.

Radewijk is een plaatsje met mooie, pittoreske gebouwtjes. Gezellige kroegjes, smalle geplaveide weggetjes kronkelend door schots en scheef staande huisjes. Radewijk is niet alleen zeer oud, maar ook zeer stijlvol gebouwd. Het is korte tijd, van 1911 tot 1917, onderdeel geweest van Gliekerke totdat het door de Oost-Stormingers weer van de Gliekerkers werd terugverovert.

OverstromingEdit

Bij een verschrikkelijke overstroming in 2005 verdronken tientallen Radewijkers en verloren velen hun huizen. Het halve dorp werd door de ramp verwoest. De bevolking halveerde bijna van 3100 naar minder dan 1700. De meeste daklozen verhuisden naar Gessum. Gessum verloor bij dezelfde overstroming minder mensen vanwege de bescherming die een oude dijk de Gessumers boodt. Bij een heldhaftige reddingsactie in Radewijk stierf Jan Damsterborg, de oudere broer en burgemeester van de voormalige Gessumer burgemeester Albert Damsterborg.

Around Wikia's network

Random Wiki