Wikia

Tr.jpg
Ba.jpg

Links in beeld ziet u de baka skunsk

Het Treevelgebergte is een gebergte, gelegen op Jamann, in het land Jeromsen. Het gebergte ligt in het noorden van Jeromsen, en kan eigenlijk tot een voorgebergte van het Brudergebergte gerekend worden. In het westen wordt de Treevel begrensd door de rivier de Thelme. In het noorden en het oosten gaat het gebergte naadloos over in het hooggebergte van de Bruders. Tenslotte in het zuiden eindigt de Treevel aan de Jeromse Laagvlakte.
T.jpg
Trev.jpg
Imagetr.jpg

Natuur en cultuur

Het gebergte heeft en grote verscheidenheid aan fauna en flora en is overwegend bebost. Op rotsen en in weiden worden niet zelden zeldzame bloemsoorten aangetroffen. Ook de zeldzame ijzernerts en het prachtige oost-Yentiliaanse hert zijn hier te vinden.

De streek is relatief dunbevolkt. In de dalen vindt men pittoreske dorpjes die reeds twee eeuwen stil lijken te liggen. De lokale bevolking is zeer gastvrij, maar tevens ook zeer katholiek. In vrijwel elk gehucht vindt men een kerk. Jaarlijks op 4 december vieren alle bewoners van het massief het Sje-Parnáfeest, een feest om de bevrijding van het tegenwoordig zeer toeristische schloss Salterbrunn te vieren. Typisch eten uit de streek is pasko, een soort pasta doorspekt met ham en geitenkaas. Bier wordt hier vervangen door Wakvsko, een licht alcoholische kruidendrank.

De hoogste 'top' van het gebergte is de Baka skunsk van 2194 m.

Around Wikia's network

Random Wiki