Wikia

De Tweede Thyssalonische oorlog was een oorlog die woedde in Zuidoost-Jamann van 1915 tot 1919.

Imagehan.jpg

Thyssalonische heroïsche tekening over het offensief van Hanenberg

Aanleiding Edit

Veroveringsdrang van Thyssalonië Edit

Eind de jaren 70 van de negentiende eeuw verloor Thyssalonië veel grondgebied ten koste van het Groot-Nirrerijk en Jeromsen na de Eerste Thyssalonische oorlog. Door dit verlies aan land kon de stijgende bevolking van Thyssalonië niet langer gevoed worden. Begin de jaren 1900 brak er dan ook een hongersnood uit. Daarbij was het gros van de bevolking niet tevreden over het afstaan van Ost Thyssalonia, een rijke provincie, aan het Groot-Nirrerijk.

De laatste druppel Edit

Toen in 1914 het Groot-Nirrerijk en Jeromsen ook nog een geldboete van 120.000.000 Thyssalonische Kroon, in die tijd een aanzienlijk bedrag, vroegen, steigerden de Koning en de parlementairen van Thyssalonië. Zich in het nauw gedreven voelend verklaarde Thyssalonië prompt de oorlog aan het Groot-Nirrerijk en Jeromsen.

De Oorlog Edit

Imagesol.jpg

Jeromse soldaten bij Hanenberg

het Thyssalonisch offensief Edit

Onder leiding van veldmaarschalk Elrois Steertjes viel Thyssalonië Hanenberg binnen op 9 maart 1915. De Nirrianen, gesteund door de Jeromsen, gingen in het defensief. Onder leiding van generaal Theodoor Von Bellum bleven de geallieerden weerstand bieden tegen de binnenvallende Thyssaloniërs. In het totaal werd er bijna twee jaar om Hanenberg gevochten, werd de stad twee keer ingenomen door de Thyssaloniërs en evenveel keer terug bevrijd. Uiteindelijk konden de Thyssaloniërs de streek rond Hanenberg nooit helemaal innemen.

Ost-Thyssalonia Edit

In het zuiden verging het het de Thyssaloniërs beter. Ze slaagden erin heel Ost-Thyssalonia in te nemen op enkele maanden tijd. Ze rukten steeds verder op, waardoor ze achtereenvolgend ook Thushavn en Nirräch in konden nemen. Op 13 mei 1917 werden de Thyssaloniërs gestopt op nauwelijks 35 km van Nirren Stad.

=== Het kantelmoment ===
Soldimage.jpg

Een net bevrijde vrouw bedankt een Nirriaanse soldaat

Na een mislukte inval in Jeromsen raakten de Thyssalonische troepen en grondstoffen uitgeput. Ze slaagden er niet meer in verder op te rukken en begonnen zodoende forten te bouwen om de op dat moment verkregen grenzen te proberen beschermen. Tegen augustus '17 echter werden de Thyssaloniërs terug westwaarts gedreven. Tegen december 1917 was Hanenberg definitief bevrijd en vijf maanden later was ook Ost-Thyssalonia weer Nirriaans. Nog enkele malen trachtten de Thyssaloniërs het Groot-Nirrerijk binnen te vallen, totdat ze in februari 1919 doorhadden dat verder vechten zinloos was. Op 21 februari 1919 capituleerden de Thyssaloniërs.

Het einde Edit

Als straf werd de Thyssaloniërs nog maar eens grondgebied afgenomen, dat bij Hanenberg en Ost-Thyssalonia gevoegd werd. Ook werd het land verplicht vrije handel te voeren met zijn buurstaten. Helaas kwam Dolor Servir enkele jaren later aan de macht. Dit betekende het begin van de nog wredere Derde Thyssalonische oorlog...

Around Wikia's network

Random Wiki