Wikia

West-Storminge is een gemeente van Zuiderland. De gemeeste grenst ten westen aan Oost-Storminge en is een relatief grote gemeente met maar zo'n 10,000 inwoners. Tot 1856 hoorde West-Storminge bij Oost-Storminge en was het een zelfstandig landje genaamd Storminger Rijk.

Beide landen werden door Zuiderland ingenomen rond 1850 en tot twee zelfstandige districten gemaakt. West-Storminge heeft vaak te kampen met hevige wind, windhozen en zware regenval. In tegenstelling tot Oost-Storminge vinden er maar weinig overstromingen plaats. West-Storminge is een arm gebied. De bevolking is arm en er heerst veel criminaliteit. Vaak zijn er nog conflicten met Oost-Storminge over grondgebied en voorzieningen, maar de Ost-Stormingers trekken altijd aan het langste eind in deze discussies. Burgemeester is Pieter Halewijn die vaak in conflict is met de Oost-Storminger burgemeester Hector van Andou-Damsterborg.

DialectEdit

De West-Stormingers hebben een apart taaltje, het Wisj-Stroemans. Dit is een vreemd, zangerig taaltje dat erg afwijkt van het Ost-Stromings dat de naaste buren spreken. Ook het verschil in taal is een reden van ruzie tussen de Oost-Stormingers en de West-Stormingers.

"Welkom in West-Storminge!"

zou een normale Waaiender zeggen. Een West-Storminger zegt in zijn dialect:

"Wáálke oj Wisj-Stormangi"

DorpenEdit